4

نوشته شده توسط elyasi در تاریخ 24 آبان 1402

همه چیز درباره ثبت شرکت | راهنمای ثبت شرکت

راهنمای ثبت شرکت

ثبت شرکت یکی از روش های معمول برای گسترش کسب و کار است. بسیاری از افراد می‌‌توانند به واسطه ثبت شرکت به صورت رسمی و قانونی فعالیت خود را آغاز نمایند.

با استناد به ماده ۲۰ قانون تجارت، شرکت‌ها دارای انواع مختلفی هستند و به ۷ دسته تقسیم می‌شوند. هرکدام از این شرکت‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند که با توجه به آن ویژگی‌ها به کار گرفته می‌شوند. بنابراین نمی‌توان بیان نمود که کدام نوع از شرکت‌ها بهتر هستند و هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. در این مطلب تمام جزئیات مربوط به ثبت شرکت‎‌ها را بیان می‌نماییم.

سامانه ثبت شرکت و مراحل آن

اولین مرحله برای ثبت شرکت، ورود به سامانه ثبت شرکت و طی کردن مراحل مربوط به آن است. فرد متقاضی ثبت شرکت در ابتدا باید وارد سایت https://irsherkat.ssaa.ir شود و گزینه درخواست تاسیس شخصیت حقوقی را انتخاب نماید.

پس از آن باید اطلاعات مورد نیاز را وارد نموده و نوع شرکت یا شخصیت حقوقی مورد نظر خود را انتخاب کند. در مرحله بعدی باید اطلاعات مربوط به شرکت را مثل کد پستی، ایمیل، مدت فعالیت و غیره را به طور دقیق وارد کرده و اطلاعات قانونی فرد متقاضی ثبت شرکت را درج نماید.

در مرحله بعدی از او درخواست می‌شود که ۵ نام برای شرکت خود انتخاب نماید (علت اینکه ۵ نام درخواست می‌شود این است که احتمالا برخی از نام‌ها از قبل انتخاب شده‌اند و باید یک نام جدید برای شرکت قرار داده شود). در مرحله بعدی از فرد درخواست می‌شود که فعالیت شرکت را با جزئیات شرح دهد و اطلاعات مورد نیاز دیگر را نیز ارائه نماید.

پس از آن باید نوع و میزان سرمایه نقدی و غیرنقدی را مشخص نموده و اطلاعات را ثبت کند.

در مرحله بعدی اطلاعات هیئت مدیره، اطلاعات شعبه و روزنامه کثیرالانتشار شرکت را وارد می‌نماید و ثبت نام خود را نهایی می‌کند.

شما می‌توانید به کمک یک وکیل یا کارشناس حقوقی خبره این مراحل را طی نموده تا بدون مشکل و در کمترین زمان ممکن شرکت خود را ثبت نمایید. در صورت نیاز به مشاوره در خصوص ثبت شرکت از طریق لینک مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید.

ثبت شرکت در کشور خارجی

ثبت شرکت در یک کشور خارجی که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است، یکی از روش‌های مهاجرت به بسیاری از کشورهای جهان نیز محسوب می‌شود. این یکی از سیاست‌های سرمایه پذیری بسیاری از کشورها است که از طریق آن، سرمایه گذاران خارجی را جذب نموده و به همین ترتیب اقتصاد خود را گسترش می‌دهند.

ثبت شرکت در کشور خارجی تابع قوانین مربوط به آن کشور است و برای مثال اگر قصد ثبت شرکت در عمان را دارید، باید در نظر داشته باشید که این کشور چه سیاست‌ها و قوانینی را برای ثبت شرکت توسط خارجیان در نظر گرفته است.

برای ثبت شرکت چه مدرک تحصیلی لازم است؟

در حالت کلی برای ثبت شرکت، مدرک تحصیلی خاصی در نظر گرفته نشده است اما کسی که قصد دارد تا در یک حوزه خاص فناوری یا مهندسی فعالیت نماید، باید مدرک تحصیلی مربوط به آن را داشته باشد تا امکان اخذ مجوزهای لازم را پیدا کند.

بنابراین اگر فردی قصد ثبت شرکت در حوزه خاصی را داشته باشد باید مدرک مربوط به آن را نیز دارا باشد و این امر توسط قانون گذار الزامی شناخته شده است. برای مثال در ثبت شرکت حقوقی، حداقل یکی از اعضای شرکت باید دارای مدرک تحصیلی حقوق باشد.

هزینه ثبت شرکت

فرد متقاضی ثبت شرکت باید در مراحل مختلف هزینه‌های مربوط به آن را پرداخت نماید. هزینه‌های مربوطه با توجه به نوع شرکت و زمانی که فرد متقاضی آن را ثبت می‌کند متفاوت می‌باشد و در این قسمت به صورت تقریبی بیان گردیده است.

  • هزینه مالیاتی ابطال تمبر:‌ حدود نیم در هزار از ارزش سهام شرکت
  • پست مدارک امضا شده به اداره ثبت شرکت ها: ۳۰ هزار تومان
  • حق الثبت شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها: 5 درصد از سرمایه اولیه
  • هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار: ۳۰۰ هزار تومان
  • هزینه پلمب دفاتر شرکت برای امور مالیاتی: ۳۰۰ هزار تومان

بسیاری از افراد ثبت شرکت خود را به موسسات حقوقی و ثبتی می‌سپارند که هزینه آن نیز باید در نظر گرفته شود. در این صورت نیازی به پرداخت هزینه‌های فوق به صورت جداگانه نمی‌باشد و می‌توانید انجام تمام مراحل را به یک فرد خبره بسپارید.

همه چیز درباره ثبت شرکت | راهنمای ثبت شرکت

انواع شرکت‌ها

همانطور که بیان شد، شرکت‌ها دارای انواع مختلفی هستند و در ماده ۲۰ قانون تجارت از آن‌ها نام برده شده است. با استناد به این ماده انواع شرکت‌ها عبارت اند از:

  1. شرکت‌های سهامی (عام و خاص)
  2. شرکت تضامنی: در این نوع شرکت، شخصیت و اعتبار شرکا بسیار اهمیت دارد و در واقع در صورت بروز مشکل اگر اموال شرکت برای پرداخت آن کافی نباشد هریک از شرکا در برابر طلبکار مسئول خواهند بود.
  3. شرکت مختلط غیر سهامی: این شرکت بین یک یا چند شریک ضامن، و یا یک یا چند شریک با مسئولیت محدود به وجود می‌آید که روابط شرکا تابع شرکت‌نامه می‌باشد. در شرکت مختلط غیرسهامی، سهام منتشر نمی‌شود.
  4. شرکت مختلط سهامی: در این نوع شرکت، چند شریک سهامی یا چند شریک ضامن به منظور امور تجاری با هم شراکت می‌نمایند و در صورت وجود دین، هر شریک ضامن مسئول تادیه کلیه دیون است.
  5. شرکت نسبی: در شرکت نسبی، مسئولیت شرکا به میزان آورده آن‌ها است و حضور حداقل دو شریک لازم می‌باشد.
  6. شرکت تعاونی تولید و مصرف: این شرکت به دو قسمت شرکت تعاونی تولید و شرکت تعاونی مصرف تقسیم می‌شود و شرکا از مشاغل خود برای تولید یا فروش اشیا یا اجناس استفاده می‌کنند.
  7. شرکت با مسئولیت محدود: شرکتی که بین دو یا چند نفر از شریکان برای انجام امور تجارتی تشکیل می‌شود و شریکان تنها به میزان سرمایه خود در قرض‌ها مسئول هستند.

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص یکی از پرکاربردترین نوع شرکت‌ها است. سهام این شرکت قابل خرید و فروش در بورس اوراق بهادار نیست اما در بین مردم به راحتی معامه می‌گردد. هنگام تشکیل این نوع شرکت، باید همه سرمایه توسط موسسان تامین و بخشی از آن در بانک سپرده گذاری شده باشد.

از مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص می‌توان به مجوزهای لازم، دو نسخه از اساسنامه شرکت، دو برگ شرکت‌نامه، دو برگ تقاضانامه، فتوکپی شناسنامه شرکا، ثبت شرکت‌نامه با استناد به ماده ۴۷ قانون ثبت اشاره نمود.

ثبت شرکت سهامی عام

در شرکت سهامی عام، موسسین قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش به مردم تامین می‌نمایند. در واقع سهام این شرکت از طریق اعلامیه پذیره نویسی عرضه می‌شود. در این نوع شرکت، تشکیل مجمع عمومی موسس ضروری است، اظهارنامه ثبت شرکت به امضای موسسین می‌رسد و حداقل تعداد اعضا برای تشکیل، ۵ نفر می‌باشد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی عام، دو نسخه اظهارنامه، دو نسخه اساسنامه شرکت، دو نسخه صورتجلسه هیئت مدیره، ارائه مجوزهای لازم، گواهی بانکی واریز حداقل ۳۵ درصد از سرمایه شرکت، آگهی دعوت مجمع موسسین در روزنامه و مدارک مورد نیاز دیگر  می‌باشند.

منبع: قوانیناداره ثبت شرکت‌ها

5 1 امتیاز
امتیازدهی
عضویت
به من اطلاع بده
guest
0 کامنت ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

مطالب مرتبط

راهنمای ثبت اختراع elyasi
1402/09/20

راهنمای ثبت اختراع

اختراع، به نتیجه فکر فرد یا افراد، که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده‌ای خاص را ارائه می‌کند و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آنها حل می‌نماید، گفته می شود. ثبت اختراع، فرآیندی است که طی آن، اختراع به نام مخترع به ثبت می‌رسد و به او حق انحصاری استفاده […]