12

نوشته شده توسط elyasi در تاریخ 18 آذر 1402

هک اینستاگرام و مجازات آن

با توجه به فراگیری استفاده از فضای مجازی در دنیای امروز، مسئله جرائم مربوط به آن نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است. هک فضای مجازی به خصوص اینستاگرام یکی از انواع آن بوده و در قانون جرائم رایانه‌ای به آن پرداخته شده است.

در این مطلب به تمامی نکات و مسائل مربوط به هک اینستاگرام و دسترسی غیرمجاز به داده‌های شخصی دیگران و استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

جرم هک اینستاگرام در قانون

در حالت کلی می‌توان بیان نمود که در هیچ قانونی درباره جرم هک اینستاگرام به طور صریح اشاره نشده است و با توجه به تفسیری که می‌توان از مواد قانونی مرتبط داشت، تعریف و مجازات آن مشخص می‌گردد. با این وصف، جرم هک اینستاگرام ذیل مواد ۱ و ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای قرار می‌گیرد.

در ماده یکم قانون جرائم رایانه‌ای که خود بخشی از قانون مجازات اسلامی است به هک اینستاگرام و در واقع دسترسی غیرمجاز به داده‌های رایانه‌ای و مخابراتی پرداخته شده است.

این ماده بیان می‌دارد که هرکسی به صورت غیرمجاز به داده‌هایی که به وسیله تدابیر امنیتی محافظت شده است دسترسی پیدا کند به حبس از ۹۱ روز تا ۱ سال یا به جزای نقدی به مقدار ۵ تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌گردد.

هک اینستاگرام و استفاده از داده‌ها

ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای نیز به هک اینستاگرام و دسترسی غیرمجاز به داده‌های مخابراتی یا سیستم رایانه‌ای اشاره می‌کند. تفاوت ماده ۱۲ با ماده ۱ این قانون، این است که در ماده ۱۲ فرد خاطی از داده‌ها سوءاستفاده نیز می‌نماید و از این طریق مال، منفعت، خدمات یا امتیاز مالی به دست می‌آورد.

در این صورت فرد کلاهبردار محسوب می‌شود و به حبس از یک تا هفت سال و جزای نقدی یا قیمت منفعتی که تحصیل کرده است محکوم می‌گردد.

فرد مرتکب هک فضای مجازی، در ماده یکم فقط به داده دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده نکرده است. بنابراین می‌توان گفت اگر فردی اینستاگرام دیگری را هک کرده باشد و از داده‌های آن استفاده نکرده باشد ذیل ماده یک قرار گرفته و بر اساس آن مجازات می‌شود.

اما جرم ماده ۱۲ یک جرم مقید به نتیجه است. به این صورت که فرد اینستاگرام را هک نموده و از داده‌های آن نیز استفاده کرده و یا در اختیار فرد دیگری قرار داده است.

بنابراین اگر قربانی هک اینستاگرام هستید، باید در نظر داشته باشید که فرد مجرم از داده‌های شخصی شما استفاده نموده است یا خیر تا بتوانید در نظر بگیرید که مجازات وی به چه شکل خواهد بود.

مجازات شروع به جرم هک 

در حالت کلی مانند بسیاری از جرائم دیگر، برای فردی که شروع به جرم هک اینستاگرام انجام داده است نیز مجازات در نظر گرفته شده و قانون گذار به آن توجه نموده است.

با استناد به تبصره ماده ۱۲ قانون جرائم رایانه‌ای، مجازات شروع به جرم هک اینستاگرام و دسترسی و استفاده غیرمجاز از داده‌های دیگران، حداقل مجازات حبس مقرر در ماده ۱۲ یعنی یک سال حبس می‌باشد.

معاونت در هک اینستاگرام

معاونت در جرم هک در قانون

در بسیاری از مواقع اتفاق می‌افتد که در جرم هک اینستاگرام، مرتکب جرم با انجام دهنده آن متفاوت است. در واقع با توجه به تخصصی بودن انجام این کار، فرد از یک شخص دیگر درخواست می‌کند که این هک را انجام دهد.

در این صورت فقط شخصی که خواستار هک اینستاگرام است مجرم نیست و کسی که انجام می‌دهد با استناد به ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی معاون در جرم محسوب می‌شود. در واقع این ماده معاونت در جرم هک اینستاگرام و دیگر فضاهای مجازی را در بر می‌گیرد.

شکایت در پلیس فتا برای هک اینستاگرام

بهترین مرجع برای شکایت از هک اینستاگرام پلیس فتا است. فرد شاکی می‌تواند به صورت آنلاین و با مراجعه به سایت cyberpolice.ir شکایت خود را نسبت به هک اینستاگرام یا هر فضای مجازی دیگری ثبت نموده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدگی انجام گیرد.

برای این کار لازم است که فرد در سایت پلیس فتا ثبت نام نموده و اطلاعات خود را وارد نماید. پس از آن می‌تواند گزینه تخلف در شبکه‌های اجتماعی را انتخاب و اطلاعاتی مانند استان، نوع تخلف، آدرس پیج هک شده و توضیحات مربوطه را وارد نماید.

در این صورت شکایت او ثبت می‌شود و جلسه رسیدگی حضوری برای وی در نظر گرفته می‌شود تا به دادسرا مراجعه نموده و شکایت خود را پیگیری نماید.

افراد متقاضی همچنین می‌توانند از همان ابتدا به صورت حضوری به دفتر خدمات الکترونیکی مراجعه نموده و مراحل شکایت را به صورت حضوری طی کنند.

نکات مربوط به هک اینستاگرام

  • هرگونه دسترسی غیرمجاز به داده‌های دیگران جرم محسوب و با فرد خاطی مانند مجرم برخورد می‌گردد.
  • حتی اگر فردی بدون اجازه وارد اکانت شما شده و آن را هک کرده باشد می‌توانید از او شکایت نموده تا مطابق قانون برای وی مجازات در نظر گرفته شود.
  • فرد می‌تواند از طریق پلیس فتا شکایت خود نسبت به هک اینستاگرام را ثبت نموده یا آن را به صورت حضوری و از طریق دادسرا پیگیری نماید.
  • در صورت شکایت، برای فرد جلسه رسیدگی برگزار خواهد شد و فرد باید ادله خود را ارائه دهد تا هک اینستاگرام را اثبات نماید.
  • برای جلوگیری از هک اینستاگرام لازم است که فرد به پیام‌های ناشناس توجه داشته باشد و روی لینک‌ها بدون اطلاع کلیک نکند. همچنین نیاز است که رمز دو مرحله‌ای را در اینستاگرام فعال نموده و از کلمه‌های عبور قوی استفاده شود.

نحوه پیگیری شکایت از هک اینستاگرام

شما می‌توانید با ورود به سایت پلیس فتا مراحل مربوط به شکایت خود را پیگیری نمایید. قابل بیان است که در صورت ثبت شکایت، تمامی مراحل از طریق پیامک به اطلاع شما خواهد رسید اما فرد شاکی می‌تواند با ورود به سایت نیز پیگیری شکایت را انجام دهد.

در صورت تمایل به ثبت شکایت و پیگیری آن همچنین می‌توانید از کمک یک وکیل خبره استفاده نمایید تا کارهای مربوط به ثبت شکایت و پیگیری آن را برای شما انجام دهد.

منبع: قوانین

 

0 0 امتیازات
امتیازدهی
عضویت
به من اطلاع بده
guest
0 کامنت ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

مطالب مرتبط

elyasi
1402/09/15

جرم خیانت در امانت چیست؟ همه چیز درباره خیانت در امانت

جرم خیانت در امانت یکی از جرایم بسیار مهم قانون مجازات اسلامی می‌باشد. بسیاری از افراد نمی‌دانند که خیانت در امانت یک جرم محسوب می‌شود و مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است. در واقع اگر عمل فردی را بتوان از مصادیق خیانت در امانت مذکور در قانون مجازات اسلامی در نظر گرفت، فرد […]

جرم جعل | مجازات جرم جعل ایمان مقیمی
1402/05/25

جعل چیست | مجازات جرم جعل | تعریف انواع جعل

عنوان مجرمانه‌‌ی جعل، از قدیم‌الایام مورد اهتمام جوامع و ملل مختلف قرار گرفته است. این امر از آنجایی ناشی می شود که ضروری است افراد و آحاد جامعه، به اسناد ارائه شده توسط دیگران اعتماد کرده و با این پیش‌فرض که اسناد موصوف، معتبر بوده و اصالت دارند به تعامل با یکدیگر بپردازند. به همین […]

تعریف کلاهبرداری رایانه‌ای و کلاهبرداری اینترنتی ایمان مقیمی
1402/04/25

5 مورد کلاهبرداری رایانه‌ای | کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری رایانه‌ ای یا کلاهبرداری اینترنتی | مصادیق و مجازات‌ها توسعه‌ی تکنولوژی و انتشار گسترده اینترنت، کلاهبرداری رایانه ای و کلاهبرداری اینترنتی را به عنوان جرائمی پرطرفدار و رایج در جامعه نشان داده است. فریب دادن دیگران و به دست آوردن مال یا امتیازات مالی به طور غیرمجاز، از جمله‌ی اولین جرایمی است که بشر […]